Aangepaste motorlakwerk is een geweldige manier om je motor een unieke uitstraling te geven.
Doe het zelf en je kunt de arbeidskosten verlagen terwijl je meer controle hebt over de persoonlijke details die je wilt toevoegen. je kunt hiervoor een spuitbus op kleur gebruiken of een spuitpistool met een gemengde lak in blik.
Verder kan het erg leuk zijn om een motor te spuiten als je een motorliefhebber bent. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de motor voorbereidt en spuit, maar ook hoe je het gebied waarin je werkt kunt beschermen tegen overspray.
Deel 1: Een spuitcabine maken
Het belangrijkste is om eerst een goede plek te kiezen om aan de slag te gaan. We hebben voldoende ruimte en veel licht nodig zodat we het beste resultaat krijgen.
1. Kies een groot gebied dat vies mag worden.
Hoewel je stappen zult nemen om dit gebied te beschermen, moet je de spuitcabine niet ergens maken waar een verfvlek of spuitdamp een groot probleem zal zijn. Een garage, schuur of opslagruimte zou de beste optie zijn
2. Bescherm de wanden met plastic folie.
De plastic zeilen die je nodig hebt kun je vinden in onze webshop. Zorg ervoor dat je genoeg koopt om het hele gebied te beschermen.
Gebruik punaises of een hamer en spijkers om het folie aan de muren op te hangen.
Gebruik plakband om de onderkant van het plastic aan de vloer te bevestigen. Zo voorkom je dat het folie gaat wapperen en er verf op de muur komt, of plastic op je spuitwerk.
3. Plaats een ventilator.
Gebruik een normale ventilator, bij voorkeur eentje die kan draaien en waarvan de snelheid aangepast kan worden.
Deze ventilator zorgt ervoor dat de schadelijke dampen afgevoerd worden en niet blijven hangen.
LET OP: Gebruik altijd een verfdampmasker bij het spuiten, een ventilator alleen is niet genoeg.
4. Plaats extra lampen.
Het is belangrijk dat je kunt zien wat je doet, dus plaats extra lampen in de ruimte waar je gaat werken.
Het beste werkt een bouwlamp die goed veel licht geeft. Als je die niet hebt kunnen vloerlampen goed werken, maar je kunt ook bijzettafellampen of bureaulampen op een plat, verhoogd oppervlak plaatsen.
Mocht je nog steeds te weinig licht hebben kun je ook de helderheid in de spuitcabine verhogen door reflecterende materialen zoals aluminium platen of spiegels aan de muren te bevestigingen.
Deel 2: Je motor voorbereiden
Nadat de ruimte klaar is gemaakt voor het spuitwerk is het nu tijd om de motor zelf voor te gaan bereiden op zijn nieuwe look.
5. Verwijder de onderdelen die je wilt aan spuiten.
In dit artikel wordt de tank als voorbeeld gebruikt, maar voor alle motoronderdelen moet dezelfde basismethode worden toegepast. Let wel op dat voor kunststof een andere primer nodig is dan de metaalprimer die hieronder gebruikt wordt.
De tank is een geweldige plek om te beginnen als je net begint met het spuiten van motorfietsen, omdat hij vrij eenvoudig te verwijderen is en brede, vlakke oppervlakken heeft waarmee je gemakkelijk kunt werken.
Controleer welke gereedschap u nodig heeft om de bouten die de tank op zijn plaats houden te verwijderen .
Verwijder alle bouten en til de tank van het frame. Zet de tank op een veilige plek waar deze niet kan vallen of beschadigen.
Bewaar de bouten in een plastic zak die duidelijk is gemarkeerd als “tankbouten”.
6. Schuur het oppervlak dat je wilt gaan spuiten.
Deze stap kost wat tijd en moeite, maar het is een belangrijke stap. Als het oppervlak dat je wilt spuiten niet perfect glad is, krijg je een lelijke, ongelijkmatige verflaag op je motor, en dat wil niemand.
- Wrijf het metalen oppervlak met schuurpapier in een cirkelvormige beweging totdat je de oude verf hebt verwijderd, gebruik in dat geval eerst korrel 240 schuurpapier en werk later af met schuurpapier korrel 600.
- Aan het einde van het proces zou je op kaal metaal moeten zijn.
- Wissel heen en weer tussen de armen om vermoeidheid en pijn te voorkomen.
- Neem een pauze als je er een nodig hebt. Je hoeft dit project niet in één keer af te ronden.
7. Veeg het pas geschuurde oppervlak schoon.
Verwijder eventueel achtergebleven stof of deeltjes die zich op het oppervlak bevinden met een kleefdoek. Je wilt werken met een schoon canvas.
8. Breng plamuur aan op eventuele deuken.
Gebruik een 2-componenten plamuur om eventuele deuken of diepe krassen op te vullen. Dit zorgt ervoor dat u met een zo glad en egaal mogelijk oppervlak werkt.
Meng de twee componenten goed (een golfbal plamuur op een erwt harder) om ervoor te zorgen dat het een soepel geheel wordt en niet klonterig is wanneer het wordt aangebracht. Het hardt snel uit, dus herhaal het proces zo vaak als nodig in kleine hoeveelheden.
LET OP: De plamuur kan nog wat krimpen, breng liever iets teveel aan dan te weinig. In de volgende stap schuren we alles weer vlak.
9. Schuur het oppervlak nogmaals, als de plamuur droog is.
Je moet ongeveer een uur wachten om er zeker van te zijn dat het oppervlak volledig is opgedroogd en klaar is voor een tweede schuurbeurt. Schuur de geplamuurde delen met schuurpapier korrel 240 en vervolgens met korrel 600. Gebruik water om het schuurpapier schoon te houden van stof.
- Als je niet tevreden bent dat het oppervlak perfect glad is en klaar om te worden geverfd, breng dan nog een laag plamuur aan en schuur het opnieuw.
- Als je tevreden bent met de gladheid van het oppervlak, ga je verder met de volgende fase: je motor spuiten.
Deel 3: Het spuiten van je motor
1. Breng twee lagen epoxyprimer aan.
Een epoxy primer helpt het metaal te beschermen tegen vocht op de weg en voorkomt ongewenste effecten zoals roesten.
- Breng één laag gelijkmatig aan op het motoronderdeel, laat 10 minuten drogen.
- Breng een tweede laag primer aan op dezelfde manier.
- Zorg er bij het aanbrengen van de primer dat u de spray langzaam en gelijkmatig over het oppervlak beweegt.
2.Schuur het geprimerde oppervlak lichtjes op, zodra de tweede laag is opgedroogd.
Als er oneffenheden zoals stofjes of zakkers in de primer zitten is het belangrijk om deze, 2 uur drogen, nogmaals te schuren, doe dit met korrel 600 schuurpapier en water.
LET OP: als de primer na het spuiten er mooi en strak op zit kan de kleur lak al na 30 minuten aangebracht worden. Schuren is dan niet nodig.
3. Ontvet het oppervlak met een schone doek.
Gebruik genoeg ontvetter om het nieuw geschuurde oppervlak schoon te vegen.
4. Reinig het spuitpistool.
In dit voorbeeld gebruiken we een spuitpistool om de motor te spuiten. Uiteraard kan dit ook met een spuitbus op kleur.
5. Meng de verf
6. Breng 3 lagen kleurlak aan op het onderdeel.
7. Breng 3 lagen blanke lak aan om de kleurlak te beschermen.
<<<WORDT AANGEVULD>>>
Onze andere How To artikelen vind je hier.