In deze HowTo wordt uitgelegd hoe u verroeste onderdelen met behulp van VHT weer helemaal netjes maakt. We gebruiken hiervoor de deksel van een luchtfilterhuis van een Chevrolet Monte Carlo uit 1979.

Stap 1: Verwijderen van losse verf en grove roest.

U begint met het verwijderen van losse verf en wat grotere roestdelen met grof schuurpapier of een staalborstel.
VHT roestomzetter SP229 stap 1
Spoel hierna het onderdeel goed af en droog het grondig

Stap 2: Omzetten van nog aanwezige roest met VHT SP229 roestomzetter.

Op dit moment is het onderdeel klaar om behandeld te worden met VHT SP229 roestomzetter.

VHT roestomzetter SP229 stap 2
Spuit het onderdeel in met 2 á 3 dunne lagen om zakkers te voorkomen en wacht 2 minuten tussen de verschillende lagen.

VHT roestomzetter is transparant maar kleurt vrij snel zwart zodra het roest omzettingsproces is gestart:
VHT roestomzetter SP229 stap 3
Wacht nu 24 uur tot de roestomzetter is uitgewerkt.

Stap 3: Het aanbrengen van de primer.

Op dit moment is het onderdeel beschermd tegen roest en is het tijd om een nieuwe laklaag aan te brengen.

In dit voorbeeld gebruiken we eerst een hittebestendige primer van VHT.
VHT roestomzetter SP229 stap 4
Spuit een aantal dunne laagjes tot er een dekkende laag ontstaat. Wacht 5-10 minuten tussen de verschillende lagen.

Stap 4: Het aanbrengen van de VHT kleurlak

Laat de primer 5 a 10 minuten drogen en ga direct door met het aanbrengen van de kleurlak, in dit geval de blauwe motorlak VHT SP135 (GM light blue).

Alhoewel dit een motor lak is, is deze door de duurzame eigenschappen goed te gebruiken op diverse andere onderdelen van uw auto, motor of ander voertuig.
VHT roestomzetter SP229 stap 5

Ook nu brengt u dunne laagjes aan en wacht u 5-10 minuten tussen de verschillende lagen. Ga door tot het gewenste resultaat is bereikt.

VHT roestomzetter SP229 stap 6

De lak droogt vrij snel en na een nacht is het onderdeel klaar om weer gemonteerd te worden.

 

Onze andere How To artikelen vind je hier.