Honda CBR 600F2 1992 project
Deze Honda CBR 600F2 uit 1992 was de eerste motor van onze eigenaar. Gekocht in originele staat in 2001, dat zag er toen zo uit:
Na een aantal jaar rijden op deze manier is er besloten om de motor grondig te gaan verbouwen en qua looks te moderniseren.
R6 achterkant pasmaken
Om de wat gedateerde lijnen van de Honda CBR600 uit 1992 wat te moderniseren moet er een achterkuip van een Yamaha R6 uit 1999 op de motor komen. Dit past in grote lijnen redelijk maar er is toch nog wel wat werk vereist om het netjes en goed aan te pakken.
kont passen Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.JPG
Ander achterlicht monteren
Tenslotte moet er nog een achterlicht gemonteerd worden, het originele CBR achterlicht is te lomp en het originele achterlicht van de Yamaha R6 past niet met het subframe van de CBR.
In de schuur ligt nog een achterlicht van een Honda Magna V30 uit 1985 (dat klopt, een chopper). Even snel passen en het lijkt helemaal geen slechte match.
Uit een oude PC kast wordt een beugeltje gemaakt, zwart gespoten en het achterlicht zit op zijn plaats.
Door de vorm van het subframe en de R6 kont wordt later besloten om het achterlicht 1 geheel te maken met de kont en de undertail.
undertail plamuren 1 achterlicht Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.jpg
undertail plamuren 2 achterlicht Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.jpg
undertail plamuren 3 achterlicht Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.jpg
De topkuip ombouwen
Het grote achterlicht en knipperlichten in de originele kuip zorgen ervoor dat de motor erg ouderwets oogt.
Een kleiner lampje en wat subtielere knipperlichten en spiegels zouden de motor goed staan.
Dat betekent dat het grote gat in de topkuip gedicht moet worden en de bulten van de knipperlichten eraf moeten.
Allereerst wordt de kuip aan de buitenkant dichtgeplakt met karton.
Daardoor kan er aan de binnenkant gewerkt worden met glasvezelmatjes om het gat te gaan sluiten.
Als de matjes droog en naar wens zijn kan het karton eraf en kan aan de voorkant geplamuurd worden.
Na het plamuren en schuren wordt er een spuitplamuur aangebracht en weer geschuurd om te kijken waar nog oneffenheden weg gewerkt moeten worden.
Als de topkuip dan helemaal naar wens is kan het gat voor de nieuwe komplamp gemaakt worden.
Intussen zijn de gaten van de knipperlichten op dezelfde manier aangepakt en ziet het er al een stuk beter uit op de motor:
passen topkuip Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.jpg
De remklauwen spuiten
remklauwen before Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.JPG
remklauwen spuiten Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.JPG
remklauwen na Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.JPG
Alle kuipen spuiten
Toen alle onderdelen mooi op elkaar aansloten en naar wens waren was het tijd voor een frisse nieuwe kleur.
Eerst worden alle stickers verwijderd
Stickers verwijderen Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.jpg
Vervolgens de motor gestript.
Motor gestript voor spuiten Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.JPG
Zodat er geschuurd kan worden voor er gespoten kan worden.
Nadat alle delen gespoten zijn in de nieuwe kleur wordt de motor weer gemonteerd voor de laatste stap, het aanbrengen van zwarte strepen.
Oranje gespoten Honda CBR 600F2 1992 project Mercurius Tools.JPG
Hoe mooi en flitsend het oranje er nu uit ziet, het blijft wat saai.
DISCLAIMER:
Dit is een hobby project van onze eigenaar dat is uitgevoerd in de jaren 2006 -2007, de motor is nog steeds in bezit en is te bewonderen bij ons in Almere.
Wij zijn geen motorbouwers maar leveren alle soorten verf, plamuur en bijbehorende artikelen voor een project als dit.
Het project is tevens chronologisch bijgehouden op het Motor-Forum destijds.
Wil je zelf ook aan de slag met een leuk project? Bezoek onze how-to pagina’s voor tips.
Kijk voor verslagen van andere projecten hier